به گزارش حلقه وصل، یوسفعلی میرشکاک در نشست نقد کتاب شعر «شمعدانی ها» اثر میلاد عرفان پور با اشاره به قالب اشعار این کتاب گفت: رباعی در روزگار ما از ساحت رباعی خارج شده و هایکو و تقلبی شده اما در این کتاب با رباعی هایی مواجه هستیم که مانا و ماندگار خواهد بود.
وی با بیان این که بسیاری رباعی گفتند، اما مانایی نداشت گفت: رباعی برخلاف دیگر قالب های اشعار، متعلق به شعر فارسی است و اعراب نتوانستند از آن بهره ببرند.
میر شکاک گفت: اگر تمدن بشری مجالی برای ادامه داشته باشد، قالب اشعار در روزگار آینده رباعی خواهد بود، زیرا دیگر انسان امروزی مجالی مصراع طولانی ندارد.
این شاعر گفت: البته هر اندازه سرودن رباعی در این روزگار ممکن می شود، قالب دوبیتی محال خواهد بود و جز بابا طاهر دیگر هیچ هماوردی ندارد.
وی افزود: شاید دلیل متولد نشدن دوبیتی این باشد که خاستگاه این قالب شعری عاطفه انسان است که حضرت حق اعطا کرده است و دیگر به کسی نداده است.
میر شکاک یکی دیگر از خصوصیات رباعیات میلاد عرفان پور را ارتباط پیدا کردن عام و خاص با این اشعار دانست و گفت: رباعیات شاعران معاصر دیگر، بیشتر برای خواص بود و عامه مردم فهمی از آن پیدا نکردند.
وی یکی دیگر از ویژگی های رباعیات کتاب شمعدانی ها را بهره گیری از ایماژ های زیبا و روایت واژگون عنوان کرد.
مرتضی امیری اسفندقه منتقد ادبی نیز در ادامه با اشاره به رباعیات موفق عرفان پور در کتاب «شمعدانی ها» گفت: میلاد به واقع شاعر ادبیات انقلاب است.
وی درباره قالب رباعی گفت: بیدل دهلوی شاعری بود که نخستین و آخرین شعرش را رباعی گفت.
وی با اشاره به اشعار عرفان پور گفت: میلاد جای رباعیات قیصر را پر می کند و حتی به آن می افزاید.
امیری اسفندقه گفت: رباعی قالب شعر امروز و فردا است و قالبی است که عام و خاص با آن ارتباط برقرار می کنند.