به گزارش حلقه وصل، محمد اسلامی در مراسم بهره برداری از آزادراه کنارگذر جنوبی تهران و البرز (آزادراه غدیر) اظهار داشت: امروز هدیه بزرگی به مردم اعطا میشود و برای اولین بار است که یک سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت آزادراهی از ایده تا طراحی و ساخت همگی در یک دولت انجام میشود. چون معمولاً طرحهای عمرانی طولانی شده و دولتهای بعدی وارث آن میشوند.
وی افزود: ارزش روز این آزادراه هفت هزار میلیارد تومان است و اسفند ۹۴ ساخت آن آغاز شد و اسفند ۹۹ به پایان رسید. سالی ۲۰ درصد پیشرفت داشته است. و این یک رکورد تاریخی در پروژههای عمرانی راه و شهرسازی محسوب میشود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روزانه سه هزار نفر در این ۵ سال دو شیفت در آزادراه جنوبی تهران- البرز کار میکردند، گفت: آزادراه غدیر بخش مهمی از جاده ابریشم آزادراهی ما در کریدور شرقی و غربی است و ۵ نقطه اتصالی با آزادراههای عبوری دارد. همچنین تیرپارک ها و پارکهای لجستیکی در این مناطق شکل میگیرد.
اسلامی، آزادراه غدیر را نقطه انتقال حجم انبوهی از آمد و شد خودروها از جنوب و جنوب غرب تهران به شمال شرق و شمال غرب کشور دانست و تصریح کرد: با این انتقال ترافیک، تهران میتواند نفس بکشد و ما امروز یک متغیر اساسی را افتتاح کردیم.
وی از دیگر مزیتهای این آزادراه هدایت شرکتها و ظرفیتهای پیمانکاری به سمت شراکت در توسعه زیرساختها دانست و خاطرنشان کرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در قالب سرمایه گذاری ۷۰ درصدی و مشارکت ۳۰ درصدی با وزارت راه، در ساخت آزادراه غدیر نقش اساسی داشته است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین امروز ساخت آزادراه دیگری از انتهای آزادراه غدیر در چرمشهر گرمسار تا پردیس با مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی آغاز میشود که به این ترتیب بار ترافیک سنگین مناطق شریف آباد پاکدشت و افسریه به سمت شمال و جنوب منتقل میشود.
اسلامی درباره این آزادراه اظهار داشت: این آزادراه جدید حد فاصل رودخانه جاجرود تا پاسگاه شریف آباد ساخته میشود؛ در طرح قبلی قرار بود از وسط پارچین عبور کند که به دلیل ترانشه های بلند، اجرای آن میسر نبود. این آزادراه توزیع ترافیک را از افسریه و جاده امام رضا و اتوبان آزادگان برمی دارد و ۱۰ کیلومتر آن نیز به عنوان کمربندی پاکدشت در نظر گرفته خواهد شد.
وی درباره دیگر پروژههای عمرانی وزارت راه و شهرسازی گفت: سال ۹۲ که دولت یازدهم آغاز شد دو هزار و ۱۰۰ کیلومتر آزادراه داشتیم اما در پایان دولت دوازدهم طول آزادراهها به سه هزار و ۱۰۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر میرسد و رشد ۵۰ درصدی در طول آزادراهها رخ میدهد.
وی افزود: در ابتدای دولت یازدهم ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه داشتیم که در پایان دولت دوازدهم به ۲۰ هزار کیلومتر میرسد و رشد ۵۰ درصدی خواهیم داشت. به عبارت دیگر روزی ۴ کیلومتر بزرگراه در دولتهای ۱۱ و ۱۲ احداث شده که افزایش راندمان، بهره وری و رفاه برای مردم داشته و نقاط حادثه خیز متعددی را رفع کرده است.
وزیر راه و شهرسازی درباره الگوی تأمین مالی از محل بازار سرمایه در طرحهای زیرساختی حمل و نقل اظهار داشت: طی یک و نیم سال گذشته این الگو در وزارت راه و شهرسازی طراحی شد و ۱۹ پروژه آزادراهی و راه آهن با استفاده از تأمین مالی از محل بازار سرمایه، ساخته خواهد شد.
وی با بیان اینکه مجوزهای لازم را از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دریافت کردهایم، یادآور شد: عملیات اجرایی این ۱۹ پروژه زیرساختی حمل و نقل در همین دولت آغاز میشود.