حلقه وصل: خب خدا رو شکر تنور روشنشده جشنواره برای اهالی رسانه با نمایش فیلم روز صفر سعید ملکان در سانس اول روز سوم کاملا گرم شد. یک فیلم جاسوسی بیگ پروداکشن با سوژهای ملتهب، جذاب و البته سخت که ملکان در اولین تجربه کارگردانیاش به سراغش رفته و از حق نگذریم از عهده آن هم برآمده بود. درست است که بخشی از ماجرای زندگی عبدالمالک ریگی را قبلا در شبی که ماه کامل شد نرگس آبیار دیده بودیم اما این بار پرداختن به اصل ماجرای دستگیری و آخرین عملیات او دستمایه روایت فیلم ملکان قرار گرفته و جذابش کرده بود. سوال مهم درباره این فیلم اما روش تامین مالی هزینه بسیار بالای تولید است که کارگردان در نشست خبری مدعی شد بعد از کنار کشیدن فارابی با قرض گرفتن از رفقایش کل هزینه را تامین کرده است!
اتفاق بسیار جالب نشست خبری این فیلم هم حضور مسعود فراستی و سخنرانی کوتاهش بود. فراستی که کاملا از فیلم خوشش آمده بود صحبتش را با تبریک به سینمای ایران شروع کرد و روز صفر را اولین فیلم اکشنِ ضد امنیتی ایران و بهترین فیلم جشنواره دانست.
شاید بتوان گفت سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با نمایش روز صفر تازه به صورت رسمی برای اهالی رسانه افتتاح شد تا امیدوارشان کند به روزهای باقیمانده از جشنواره و تماشای فیلمهایی که از دیدنشان کیف میکنند و ارزش نوشتن و نقد کردن دارند.
گزارش تصویری | حاشیههای روز سوم جشنواره فیلم فجر
ابر بارانش گرفته مجید برزگر دومین فیلم به نمایش درآمده در روز سوم جشنواره بود. یک اثر هنر و تجربهای به شدت خستهکننده که این سوال جدی را در ذهن مخاطب ایجاد میکند که واقعا چرا این فیلم در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر حضور دارد و جالبتر از آن اینکه پس فیلمهای راه نیافته به جشنواره عجب پدیدههایی بودهاند!
بگذریم؛ بعد از دیدن این فیلم خستهکننده تنها نوشیدن یکی دو لیوان چای است که کمی از سردرد تماشاگر کم میکند. خدا رو شکر اعتراضات مدنی خبرنگاران و منتقدین در روزهای گذشته هم گویا به گوش مدیران رسیده و لااقل چای ساده با لیوان کاغذی را سخاوتمندانه بذل و بخشش کردهاند و اهالی رسانه را از خرید چای ۱۲ هزار تومانی نجات دادند!
پایانبخش روز سوم جشنواره برای اهالی رسانه در پردیس ملت هم یک اثر دفاع مقدسی خوشساخت از تولیدات سازمان هنری رسانهای اوج بود. مهرداد خوشبخت در اولین تجربه کارگردانیاش سراغ ماجرایی فراموششده اما مهم در دل روزهای ابتدایی دفاع مقدس رفته است. آبادان یازده ۶۰ روایت بخشی از تاریخ حماسهساز و کمتر شنیدهشده مقاومت مردم غیور آبدانان در برابر حمله رژیم بعث عراق و صدام است که صدای آبادان را زنده نگه میدارند. به نظر میرسید فیلم هنوز مسائل فنی جدی دارد و این نسخه فقط برای نمایش در جشنواره جمع و جور شده بود اما همین نسخه هم تحسین منتقدین و خبرنگاران را برای کارگردان و سایر عوامل در پی داشت.