ساخت فیلمهایی مانند یدو، یکی از ضرورتهای سینمای امروز ایران است؛ هم به لحاظ نیاز مخاطبان کودک و نوجوان، و هم به سبب موضوع مقاومت در فیلم.
محمد احسانی، ساره بیات ، مرتضی پورصمدی (مدیر فیلمبرداری)، بهرام توکلی، نیما جاویدی (نویسنده و کارگردان)،سیدجمال ساداتیان (تهیهکننده) و مصطفی کیایی آثار این دوره جشنواره را داوری خواهند کرد.
«کری متیسن» در سریال هوملند و «جک باوئر»در سریال ۲۴، در ایدهپردازی برای تعقیب و مراقبت و تک و پاتک فکری با سوژههای خود، «قهرمان»میشوند و این تفاوت سینمای سطح یک دنیا با ذهنیت حاکم بر «روز صفر» است.
«خروج» یک «فرامرز قریبیان» دارد که با آن گریم درست و حسابی اش پتانسیل بالای برای عمق بخشیدت به هر شخصیتی را دارد.
در تیتراژ سریال «مانکن» کنار نام علی طلوعی، نام شرکت«نبراس پیکچرز» هم به چشم میخورد.این شرکت به جز یک صفحه اینستاگرامی با ۵۸۰۰ فالوئر و شماره تلفنی که مربوط به یکی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است.
سالنهای سینما هیچ سوددهی ندارد. به عنوان مثال از ده فیلم روی اکران، دو فیلم می فروشد
حتی اگر دستمزد واقعی تولید این فیلم را هم همان 16 میلیارد تومانی که کارگردان گفته درنظر بگیریم، با فروش تا اینجا 22 میلیارد تومانی، تگزاس 2 فیلم پرسودی بوده است.
توکلی فیلم غلامرضا تختی را به نوعی طی سه بخش دوره ای (زمانی) و شخصیتی و به صورتی موازی بنا نهاده است. کودکی و نوجوانی تا اراده و پشتکاری مثال زدنی و تسلیم نشدن، جوانی تا قهرمانی ها و سکو های طلایی که موازی با مردم دوستی او روایت می شود و سالیان پایانی زندگی او که دوره انزوا ، تلخ کامی و پوچی خاص روایت گری داستانی سینمای بهرام توکلی است.
در فیلم بهرام توکلی اما با یک اثر مروری و سطحی از زندگی جهان پهلوان تختی روبرو هستیم و بعد از مرور زندگی تختی و پایان یافتن فلش بک زندگی او، مشخص نیست چرا سر از آشپزخانه هتل در میآوریم. البته فیلمساز برای علت مرگ تختی پاسخ خود را میدهد: خودکشی!
فیلم «تختی» خودم را ببینید. تختی من یک مسائل مشکوکی را در اطراف ماجرا نشان میداد مثل اینکه ساختمان کنار هتل آزادی، مربوط به ارتش بوده...
توکلی سبک و ساختار خاص خود را در شکل دهی به قصه (از لحاظ نگاه فلسفی) و تبدیل آن به تصویر دارد و اکنون به واسطه پرداختن به داستانی با محوریت تختی و چنین پتانسیلی از بزنگاه های شخصیتی و حتی تاریخی و اجتماعی و حضور در ژانر بیوگرافی این ویژگی ها نمود دو چندان و خاصی می یابند؛ بهرام توکلی قصه هایش را تا مرز پوچی* و تهی شدن انسان و به خصوص شخصیت هایش پیش می برد و طی روایت قصه تصاویر متعددی از بُهت ، سکون و تحیر شخصیت هایش را به معرض نمایش می گذارد. بُهتی که ناشی از تجربه کردن فضای دگرگون و تازه ای برای شخصیت های قصه است.
نخستین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمای گالری ملت با اکران فیلم های «خانه ای برای تو» ساخته مهدی بخشی مقدم، «معکوس» ساخته پولاد کیمیایی، «سال دوم دانشکده من» ساخته رسول صدرعاملی و فیلم «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی به اتمام رسید.
کارگردان «سرو زیر آب» در دومین روز برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در کشور لبنان گفت: ایران اجازه واردات دارو یا خرید قطعات هواپیما را ندارد، بعد به رعایتنکردن حقوق بشر محکوم میشود! بنابراین برای ما چارهای جز مقاومت نیست.
جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت فردا دوشنبه ۱۲ آذر در لبنان آغاز به کار میکند.
توکلی با تنگه ابوقریب جرئت بسیاری در به نمایش کشیدن تصاویر تکان دهنده و تلخ جنگ از بمباران شیمیایی و آوارگی مردم و کودکان به خرج می دهد و همچون آثار سابق بر این کارنامه اش که او را یک فیلمساز اجتماعی احساس گرا و پر از تصاویر کلوزآپ و مدیوم می دانند این تصاویر تلخ را به محدوده تنگ تر و درشت شده کلوزآپ و مدیوم شاتهایش می آورد
فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» در پایان سومین هفته اکران موفق به فروش ۳ میلیارد تومانی شد.
فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» تازهترین ساخته بهرام توکلی از مرز ۲ میلیارد فروش گذشت.
بهترین فیلم جشنواره سی و ششم فیلم فجر میلیاردی شد.
بازیگر فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» گفت که این فیلم احساس و اندیشه مخاطب را هدف گرفته است.