حلقه وصل: نشریه فرهنگی، تشکیلاتی «حلقهوصل» در صد و یکمین شماره خود ویژهنامهای سینمایی برای بررسی چهلمین دوره جشنواره فجر منتشر کرده است.
کلیدی در دست سینماگران
سرمقاله این شماره نشریه، به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مساله سینما اشاره دارد؛ نکاتی که بازخوانی آن برای سیاستگذاران و اهالی سینما ضرورتی عاجل دارد.
فیلم خالی از ایدئولوژی نداریم
بخش «لعل» این شماره به مباحث نظری سینما پرداخته است.
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه در گفتاری نسبت سینما و ایدئولوژی را بررسی کرده است. وی با برشمردن تفاوت ایدئولوژی و جهانبینی، سینما را در نسبتی تنگاتنگ با ایدئولوژی معرفی کرده و تمام فیلمها را حاصل جهانبینی و ایدئولوژی فیلمساز خوانده است.
سعید غفاری، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) نیز در گفتار دیگری ارتباط سینمای ملی و سینمای راهبردی را تشریح کرده است. وی با تاکید بر اینکه نگاه به سینما باید بالاتر از ابزاری سرگرمکننده باشد، دلایل نیاز جمهوری اسلامی به سینمای راهبردی را برشمرده است.
عنوان بعدی مطالب صد و یکمین شماره حلقه وصل به گفتاری از حجتالاسلام محسن قنبریان اختصاص دارد. قنبریان در این گفتار به تبیین عملکرد سینمای عدالتخواه پرداخته است. به عقیده وی، عدالتخواهی بدون سلوک معنوی امکان ندارد و فیلمسازی که میخواهد فیلم عدالتخواه بسازد، باید در سلوک معنوی خود بکوشد.
مجید شاهحسینی نیز در گفتار بعدی حلقه وصل، به دلایلی پرداخته است که موجب شده سینما را چنانچه شایسته است، جدی نگیریم! وی ابتدا به سیر شکلگیری و تکوین سینما در ایران پرداخته و سپس با اشاره به ذات مدیریتپذیر سینما، مسائلی را بررسی کرده است که قابلیت تبدیل سینما به «کلید پیشرفت» را دارند.
رواق سینما
در بخش «رواق» نقد فیلمهای شرکتکننده در چهلمین جشنواره فیلم فجر منتشر شده است. نگاه ویژه این بخش به فیلم «موقعیت مهدی»، نخستین ساخته هادی حجازیفر بوده که با درخشش در این دوره از جشنواره توانسته است نظر منتقدان را به خود جلب کند. حجازیفر در این فیلم به روایت بخشهایی از زندگی شهیدان باکری پرداخته است. «عبور از حجاب تکنیک» از آرش فهیم و «همه میتوانیم مهدی باکری باشیم» از محمدتقی فهیم، دو مطلب ویژه حلقه وصل برای این اثر به شمار میرود.
گرهی از جنس سینما
پرونده «گره» این شماره از حلقه وصل به بررسی اجرا و حواشی جشنواره فیلم فجر اختصاص یافته است.
گفتگویی با حسامالدین حائریزاده نخستین مطلب این پرونده است که در آن نقش سینما به عنوان ابزاری برای پیشرفت ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفته است. حائریزاده در این گفتگو چالشهای سینمای ایران را بررسی کرده است. به اعتقاد وی سینمای ایران با وجود حرکت آرام و رو به جلوی خود، برای پیشرفت بیشتر باید به سراغ علم و فلسفه برود و از اندیشمندان سایر حوزههای علوم، بیاموزد.
محمدرضا شفاه، تهیهکننده فیلم «هناس» که برای نخستین بار زندگی یکی از شهدای هستهای را به عنوان موضوع خود برگزیده بود، در گفتگویی به بررسی این فیلم پرداخته است.
همچنین در مطلبی دیگر، حلقه وصل با امیرعباس ربیعی، کارگردان فیلم «ضد» که ماجرای آن همزمان با اوایل دهه شصت و انفجار دفتر نخستوزیری در هفتم تیر 1360 میگذرد، به گفتگو نشسته است. به اعتقاد وی گونه سینمایی سیاسی یکی از با ظرفیتترین گونههای سینمایی برای جذب مخاطب است.
در گفتگویی دیگر نیز محمدتقی فهیم، منتقد با سابقه سینمای ایران به طور مفصل مسائل سینمای ایران را با نگاهی ویژه بر چهلمین جشنواره فیلم فجر مورد بررسی قرار داده است. فهیم در این گفتگو با بیان اینکه جشنواره در مجموع نمره قبولی میگیرد، نسل نو سینمای ایران را امیدوارکننده خوانده و معتقد است این نسل میتواند کلیشههای حاکم بر سینمای ایران را در هم بشکند.
«پاس شدن ناپلئونی» در مجموع، با بررسی کلی فیلمهای جشنواره، آن را حائز نمره قبولی ارزیابی میکند.
سعید مستغاثی نیز در مطلبی به نوع برخورد مسئولان و انتخاب فیلمهای چهلمین جشنواره فجر انتقاد کرده است. مستغاثی معتقد است برای رساندن تعداد فیلمها به عددی مشخص، نباید فیلمهای سطح پایین و بیکیفیت را وارد جشنواره کنیم.
نشریه حلقهوصل به مدیرمسئولی و سردبیری صادق یزدانی منتشر میشود. برای دریافت این نشریه میتوانید با شماره تلفن 88395324-021 تماس بگیرید. همچنین برای اطلاع از آخرین خبرها و گزارشهای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، میتوانید به سایت Hvasl.ir مراجعه کنید.