به گزارش سرویس دفاع و امنیت حلقه وصل، نیروی دریایی انگلستان در سالهای اخیر با چالش ها و مشکلات کوچک و بزرگی رو به رو بوده تا نشان دهد دیگر از آن قدرت گذشته، شبحی بیشتر نمانده است و از مشکلات مربوط به کاهش ناوگان و بودجه تا مسائل فنی و تاخیرهای مربوط به آماده سازی و تعمیر و نگهداری شناورها، جزو بحث های پر چالش در نیروی دریایی انگلیس بوده که در سالهای اخیر و خصوصا با تکمیل ساخت دو فروند ناو هواپیمابر کلاس ملکه الیزابت، تلاش شده که تا بخشی از قدرت سابق خود در زمینه دریایی را احیاء کند. به همین منظور در اولین ماموریت رسمی ناو ملکه الیزابت و در اقدامی تبلیغاتی و پر سر و صدا، یک تیم تهاجمی به همراه این ناو و ترکیبی از جنگنده های اف ۳۵ آمریکایی و انگلیسی، سفر خود را از آب های این کشور به سمت دریای مدیترانه و سپس آب های منطقه غرب آسیا آغاز کرد.
این ناو گروه انگلیسی برای تکرار خاطرات گذشته، شامل ناو هواپیمابر الیزابت، دو ناوشکن تایپ ۴۵، دو ناو محافظ تایپ ۲۳، دو شناور پشتیبانی و تدارکاتی و یک فروند زیردریایی تهاجمی اتمی از کلاس آستیوت است.
این ناوگان که هم اکنون در محدوده آب های شمال اقیانوس هند قرار دارد قرار است در نهایت به سمت منطقه شرق آسیا برود. در منطقه غرب آسیا، ناو الیزابت چندین پرواز عملیاتی را به وسیله جنگنده های اف ۳۵ بر علیه آنچه که اهداف گروه تروریستی داعش اعلام کردند، انجام داده و کمپین تبلیغاتی فراوانی برای چند روز در خصوص این حملات مطرح شد اما در همین مدت، داستان های دیگری نیز برای این ناو گروه رخ داده که رسانه های غربی بخصوص انگلیسی تلاش کرده اند روی آن سرپوش بگذارند.
زخم قدیمی تایپ ۴۵ دوباره سر باز کرد
ناوشکن های تایپ ۴۵ نیروی دریایی انگلیس، بر اساس طرحی به منظور توسعه یک شناور تخصصی در جهت دفاع هوایی توسعه پیدا کرده اند که ۶ فروند از ناوهای این کلاس ساخته و بهایی نزدیک به ۱ میلیارد پوند برای هر ناوشکن پرداخته شده است. این شناور در حوزه تخصصی خود یعنی مسئله ایجاد یک چتر دفاع هوایی در اطراف شناورهای همراه یا تاسیسات ساحلی سیستمی توانا به حساب می آید، ولی کمبود قدرت عملیات در دیگر حوزه های رزم دریایی مثل عملیات ضد سطحی و زیر سطحی در کنار مشکلات در بخش سیستم پیشران، سوالات زیادی را در خصوص ارزش این ناوشکن ها مطرح کرده است.
دو توربین گازی مدل WR-۲۱ ساخت شرکت رولز رویس انگلستان به همراه دو ژنراتور دیزل مجموع سامانه پیشران این ناوشکن را فراهم می کنند که انرژی تولید شده نهایی توسط آنها در حدود ۴۵ هزار کیلو وات است. سرعت نهایی این شناور ۵۶ کیلومتر بر ساعت بوده و با حرکت در سرعت ۳۳ کیلومتر بر ساعت، برد آن ۱۳ هزار کیلومتر است.
ناوشکن HMS Diamond
مسئله اینجاست که این پیشرانه به آب گرم حساس بوده و بارها در زمان حضور عملیاتی در مناطق مختلف جهان از کار افتاده است. موضوع از کار افتادن سیستم پیشران باعث از دست رفتن نه فقط توان حرکت بلکه باعث از دست رفتن کلیه سامانه های موجود در این کشتی به دلیل نبود الکتریسیته می شود. مشکل اخیر نیز مشخصا در آب های گرم مدیترانه و در فصل تابستان رخ داده است. البته طرف انگلیسی ادعا کرده بود که بعد از چندین مرحله ارتقاء توانسته چالش های مربوط به بخش پیشران در این ناوشکن را مرتفع سازی کند. راه حل مورد نظر انجام یک ارتقاء با کمک شرکت آمریکایی جنرال الکتریک است. اما حالا نیز ناوشکن HMS Diamond از ناوشکن های تایپ ۴۵ که یکی از دو ناوشکن محافظ ناو گروه بوده در نهایت با مشکل در بخش پیشران در بندری متعلق به پیمان ناتو در ایتالیا زمین گیر شده تا بحث بازبینی و تعمیرات آن انجام شود.
به نظر می رسد ارتقاء موسوم به Power Improvement Package که قرار است توسط شرکت آمریکایی جنرال الکتریک روی سیستم پیشرانه ناوشکن های تایپ ۴۵ انجام شود هنوز انجام نشده است. این ناوشکن ها البته در سالهای اخیر با رعایت برخی از محدودیت ها در حال انجام ماموریت بودند که به نظر می رسد دوباره مشکل قدیمی گریبان این ناوگان را گرفته است. اما نکته جالب تر این که بعد از غیر عملیاتی شدن ناوشکن HMS Diamond، گزارشی در رسانه های اروپایی منتشر شد که بر اساس از آن از مجموع 6 فروندی ناوشکن های تایپ 45 نیروی دریایی انگلیس، تنها یک فروند از آنها در وضعیت عملیاتی بوده و باقی ناوها یا در حال طی کردن مراحل بازبینی و یا تعمیر هستند و یک ناوشکن باقی مانده یعنی HMS Defender در حال حاضر در کنار ناوگروه مورد نظر در مسیر شرق آسیا به سر می برد.
از مرگ مشکوک یک ملوان تا شیوع کرونا
در ادامه حواشی اعزام این ناو گروه به منطقه غرب و شرق آسیا، بحث جان باختن یک ملوان انگلیسی در ناو محافظ HMS Kent است. وزارت دفاع انگلیس مرگ یک ملوان را در این کشتی تایید ولی اعلام کرده که در حال حاضر علت جان باختن وی تحت بررسی بوده و اطلاعات بیشتری در خصوص این حادثه منتشر نکرده است. برخی منابع به صورت غیر رسمی به این مسئله اشاره دارند که احتمالا ملوان مورد نظر خودکشی کرده باشد.
ناو هواپیمابر ملکه الیزابت در حال عبور از کانال سوئز
اما مسئله بعدی شیوع بیماری کرونا در چند کشتی انگلیسی حاضر در ناوگروه مورد نظر از جمله ناو الیزابت است. از قرار معلوم پرسنل ناوها با وجود این که در برابر کرونا واکسینه شده بودند زمانی که در قبرس از شناور به خشکی رفتند، به بیماری مبتلا شده اند. وزارت دفاع انگلیس اعلام کرده که آزمایش بیش از ۱۰۰ نفر از ۱۷۰۰ نفر خدمه شناور برای بیماری کرونا مثبت اعلام شده است.
شاهزاده ولز هم به کرونا دچار شد
دومین ناو هواپیمابر از کلاس الیزابت یعنی پرنس ولز در حال حاضر مراحل آخر آزمایش های قبل از پذیرش در خدمت خود را طی می کند. این ناو در حال حاضر در نزدیک منطقه جبل طارق حضور دارد و در زمانی که در این نقطه استراتژیک در ورودی دریای مدیترانه حضور داشت، تعدادی از پرسنل به ساحل رفته و در آنجا به کرونا مبتلا شدند. در حال حاضر ۸ نفر از پرسنل این ناو به کرونا مبتلا شده اند.
ناو هواپیمابر پرنس ولز
این مسئله که چگونه پرسنل واکسینه شده به بیماری مبتلا شده و بدون رعایت دستورالعمل های مراقبتی، از شناور مربوطه خارج شده اند یک بحث جداگانه در خصوص وضعیت و کیفیت دستورالعمل ها و مراقبت های به کار گرفته شده را مطرح می کند اما مشکل اصلی یعنی عدم آمادگی و اطمینان به کیفیت و توان رزمی شناورهای این کشور از جمله ناوشکن های تایپ ۴۵، همچنان تا سالهای سال، نیروی دریایی انگلیس را آزار می دهد و آنها را از میان قدرت های مهم دریایی جهان خارج خواهد ساخت.