به گزارش حلقه وصل، وحید جلیلی در نشست هماندیشی اصحاب هنر و رسانه خوزستان با بیان اینکه جشنواره مردمی فیلم عمار بر اساس فرآیندهای معمول شکل نگرفته است، اظهار داشت: اگر ما میخواستیم یک جشنواره را با این حجم وسیع کار یعنی بعد از 5 سال به 7 هزار اکران کننده و بیش از یک هزار و 500 اثر برسانیم به میلیاردها تومان پول نیاز بود و در همان روز نخست این جشنواره در حد همان آرزو در ذهن ما نگه داشته میشد.
وی افزود: جشنواره مردمی فیلم عمار بر اساس یک تکلیف، یک تشخیص ضرورت و یک ظرفیتی شکل گرفت و در سال نخست با کمتر از 20 فیلم و یکصد اکران کننده آغاز و اکنون به 7 هزار اکران کننده و بیش از یک هزار و 500 رسید.
مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار با بیان اینکه نباید حرکت جشنواره مردمی فیلم عمار را بزرگتر از آن چیزی که هست ببینیم، گفت: اما نسبت به ظرفیتها و ضرورتهایی که انقلاب اسلامی دارد هنوز عقب هستیم اما در مقایسه با جشنوارههای دیگر که چندین برابر این جشنواره امکانات داشتند قابل مقایسه نیست.
وی بیان کرد: یکی از دلایل این موفقیت این است که در نگاههای راهبردی به یک فرصتشناسی دقیق رسیدهایم. یکی از تمایزات جشنواره مردمی فیلم عمار فرصت محوری به جای تهدید محوری است.
جلیلی عنوان کرد: در کشور کارهای فرهنگی براساس تهدیدها شکل گرفته و نیروی فرهنگی به کسی میگویند که تهدیدها را بشناسد و نه اینکه چقدر ظرفیتهای انقلاب و هنر انقلاب را بشناسد و با شاعران و نویسندگان انقلابی آشنا باشد.
وی تصریح کرد: متاسفانه هزاران میلیارد در حوزه فرهنگ هزینه شده و کلاسها و اردوهایی برگزار شده و چون استراتژی آنها تهدید محور بوده این هزینهها خرج طرح، ترویج و معرفی محصولات ظرفیتهای دشمنان انقلاب شده است.
مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار اظهار داشت: در این جشنواره ما مبنا را بر این گذاشتیم که ظرفیتهای خودمان را بشناسیم و کمترین هدف ما این بود که فعالان هنر انقلاب اسلامی از تهدید محوری به فرصت محوری برسند.
وی افزود: یکی از نتایج ما این بود که ما به این دستاورد رسیدیم که در حوزههای مختلف حرف برای گفتن داریم و میتوانیم آثار خود را برای مردم اکران کنیم. چیزی که امروز عمار را پیش برده انگیزهای است که در این مجموعه بود.
جلیلی با بیان اینکه بچههای انقلاب هیچ وقت خود را مرزبندی نکردهاند، گفت: در جشنواره عمار این صحبتها که شما ارزشی هستید و ما هنری یا اینکه شما محتوایی هستید و ما فنی، نخ نما شده است. واقعیت این است که اعتراض ما به بخش عظیمی از جریان روشنفکری کشور که خود را پرچمدار علم، رسانه و هنر قلمداد میکنند، خیانت به انقلاب یا تنها گذاشتن امام خمینی (ره) نیست بلکه امروز از زاویه دیگری انگشت اتهام را متوجه آنها میکنیم.
وی بیان کرد: امروز حرف ما این است که این جریان خیانت اصلی را به هنر ایران و سینمای ایران کرده است و اگر کسی صرفاً فقط سینما برای او موضوعیت داشته باشد مگر میتواند به انبوهی از سوژههای دراماتیکی که انقلاب برای آنها گذاشته بیاعتنا باشد.
مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار با بیان اینکه تصور کنید شخصیت شهید برونسی یک شخصیت تخیلی باشد و رمان نویسی این شخصیت را خلق کند، عنوان کرد: یک پسربچه بنا را رسانده بود به فرماندهی یک لشکر حتماً همه از قدرت داستان نویسی این شخص تعریف میکردند.
وی افزود: طنز قضیه آنجا است که این شخصیتها در واقعیت وجود دارند و در هنر ما انکار میشوند و فلان رماننویس ما افتخارش این است که من یک خط درباره دفاع مقدس که آن را جنگ 8 ساله مینامد، ننوشته است.
جلیلی تصریح کرد: جنبه هنری این موضوع هم خیلی مهم است و باید ببینیم چرا سینمای ایران امروز به اینجا رسیده است که نه از جنبه فنی، دراماتیک و جذابیت در رده بالایی است و نه نشانی از عظمت، تاریخ، فرهنگ، جغرافیا و اقوام آن دارد.
وی بیان کرد: تصاویر متحرک تهران شمالی را به اسم سینمای ایران معرفی میکنند. ما در عمار آمدهایم که بگوئیم چرا هنر ایران اسلامی نباید مانند انرژی هستهای به این موفقیتها برسد و یکی از نتایجی که گرفتیم این است که دستهایی اجازه ندادهاند که روشنفکر، هنرمند و فیلمساز ما در جریان ملت خودش شریک باشد.
مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار اظهار داشت: هنر ما در دامهایی که جریان روشنفکری برای آن پهن کرده از واقعیت ملت عقب افتاد. یعنی تفکر هنرمند آنچنان به انحطاط رفت که از واقعیت عقب افتاد.
وی عنوان کرد: شهیدان تقوی، محمدی، جهانآرا و برونسی واقعیتهای جامعه ما بودند که به شدت از تخیل هنرمندان ما جلوتر بودند و این به معنای عقب ماندن هنرمند ما از واقعیت است.
جلیلی با طرح این پرسش که چرا سینمای آمریکا موفق عمل کرده است، گفت: چون محصول ملتی است که ماجراهای بزرگی را پشت سر گذاشتهاند. فیلمسازی که میخواهد برای این ملت فیلم بسازد باید تخیلش از مردم جلوتر باشد.
وی تصریح کرد: کشوری که در نخستین گام 20 میلیون سرخ پوست را قتل عام و 10ها میلیون سیاهپوست را از آفریقا به آمریکا منتقل کرده است، فراز و فرودهای این ملت زیاد است و تخیل فیلمساز باید خیلی جلوتر از این ملت باشد.
وی بیان کرد: در جشنواره عمار در حال آوار برداری از سوژههایی هستیم که جریان روشنفکری آنها را سانسور کرده و با انواع کارها اجازه رفتن به سمت این موضوعات را نداده است.
جلیلی عنوان کرد: شاید برخی میگویند که فلان مستند ساخته شده دربارهی بحث 8 سال دفاع مقدس یا انرژی هستهای، کار قوی نیست اما حداقل در این مستندها معرفی یک سوژه دراماتیک است که اگر بخواهیم این موضوع را به یک مسابقه «دوی امدادی» شبیه سازی کنیم باید بگوییم این سوژه به یک هنرمند دیگری سپرده میشود و با یک پردازش قویتر به جامعه تحویل داده میشود.
منبع: عروج