سرویس حاشیه نگاری: همایش و نمایشگاه «اندیشه راقی» صبح امروز با حضور حجت الاسلام شفیق جرادی از لبنان، حجت الاسلام ذوعلم و متفکرین و چهره های علمی از 15 کشور مختلف در تالار حجاب تهران آغاز به کار کرد.
این همایش و نمایشگاه که با موضوع تبیین و تبادل نظرات و تجربیات افرادی از کشورهای مختلف دنیا آغاز شده قرار است از امروز تا 21 دیماه از ساعت 8 صبح لغایت 20 در تالار و نمایشگاه کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خیابان حجاب ادامه یابد و در طی برگزاری نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی اندیشه ها و اهداف مقام معظم رهبری در حوزه های مختلف بررسی شود.
افتتاحیه این برنامه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و با اجرای محمد خراسانی آغاز شد. اولین سخنرانی این برنامه آقای جلال منش مدیر اجرایی این برنامه بود که ضمن خوش آمدگویی به تشریح برنامه ها پرداخت و گفت: این سلسله برنامه در دو محور همایش ها که با سخنرانی اساتید و روحانیون و چهره های ممتاز انجام خواهد شد و محور دوم این برنامه ها نمایشگاه و کارگاه های عمومی برای آموزش به مردم و مهمانان برگزار می شود.
سخنران بعد حجت الاسلام متو از روحانیون و مبلغین شیعه در کشمیر هند بود که ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین برنامهای گفت: امروز اگر جبهه نظامی فاطمیون، حزب الله لبنان، حشدالشعبی و... داریم باید جبهه های فکری و فرهنگی نیز در کنار آنها داشته باشیم تا این جبهه ها کاملتر شوند.
سخنران بعدی افتتاحیه این همایش حجت الاسلام شفیق جرادی از لبنان بود که وی نیز ضمن ابراز خرسندی از این برنامه و حضور در آن گفت: این ایام(دهه فجر) ایام مبارک گذر از یک پیچ بزرگ در تاریخ اسلام است که خداوند بوسیله اشرف الناس سلاله پیامبران این انقلاب را به پیروزی رساند.
وی افزود: امروز و پس از گذشت حدود 28 سال از رحلت امام خمینی نشر اندیشه های ایشان از فرائض و واجبات است که این کار مایه حفظ این آثار عظیم است و حفظ آثار کسی که از سلاله همان اهلبیت علیهم السلام است و خداوند او را خلیفه برروی زمین قرار داده است یک فریضه واجب و نوعی جهاد است. باور دارم اولین واجب بر گردن خود ما است.
شفیق جرادی خاطر نشان کرد: امروز هم امام خامنه ای داناترین تاویل کنند و تفسیر کننده مکتب امام است. من نمی یابم کسی را که مانند ایشان یک عالم و مرجع تقلید بزرگ باشد، در عراق و هند و لبنان و... و این همه تاثیرگذار باشد، در جبهه های جنگ مانند یک سرباز یا فرمانده یا یک مجاهد حضور داشته باشد و مدیریت و رهبری جامعه را بعد از امام خمینی به بهترین نحو انجام دهد.
وی تصریح کرد: بعضی از ما امام خامنه ای را در حد خودمان می خواهیم و می خواهیم در اندازه خودمان باشد. اما ولایتمداری این است که خودمان را بالا ببریم و در حد ایشان قرار بگیریم.
این روحانی لبنانی همچنین گفت: ایشان نه فقط یه رهبر سیاسی بلکه یک رهبر کامل از جمیع جهات و دانشمندی بزرگ است. و اعلام می کنم حفظ آثار و نشر فکر امام خامنه ای برعهده همه است اما به شکل خاص و واضح بر عهده نسل جوان است که اندیشه اسلامی را به صورت بنیادین تبیین کند.
حجتالاسلام علی ذوعلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که به عنوان آخرین مهمان این برنامه به ایراد سخنرانی پرداخت، در ابتدا گفت: اندیشه راقی، یک اندیشه پیشرفته، در حال پیشرفت و اندیشه پیشران برای دستیابی جهان اسلام به یک تمدن نوین و متعالی در برابر بحرانها و چالشهایی است که گریبانگیر بشر امروزی شده است.
وی اظهار داشت: بر اساس سخن امام خمینی (ره) در 22 بهمن 57، انقلاب اسلامی یک اتفاق اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که برای جبران یک نظام فاسد اتفاق افتاد. از این رو وقتی حضرت امام (ره) سخن از صدور انقلاب به میان آورد در اولین پیام خود فرمودند تازه آغاز راه است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه رویداد انقلاب اسلامی به جریان انقلاب اسلامی ارتقا پیدا کرد و به تدریج در کشورهای مختلف جریان و سریان پیدا کرد، عنوان کرد: این فکر انقلاب اسلامی بود و امروز با اندیشه در گفتمان انقلاب اسلامی روبهرو هستیم که این اندیشه انقلاب اسلامی یک عقبه فکری و تاریخی دارد که باید به آن توجه کرد در واقع انقلاب اسلامی به عنوان یک گفتمان که همان اسلام ناب محمدی است متناسب با بلوغ فکری بشر امروز به عنوان یک اندیشه و برنامه عمل ارائه میشود.
وی ابراز داشت: از دوستانمان در سایر کشورها خواهشمندم که آن صورتبندی که حضرت امام از اسلام داشتند را مبنای کار قرار دهند یعنی اسلام ناب محمدی (ص) در برابر اسلام آمریکایی. ما حتی اسلام عربستانی، اسلام متحجرانه و اسلام واپسگرایانه که به جدایی دین و عقلانیت حکم میکند را شاخهای از اسلام آمریکایی میدانیم.
ذوعلم تصریح کرد: تمام تلاش جبهه استکباری نشان دادن چهره نامناسب یا چهره بیرنگ از اسلام ناب محمدی است و در واقع تلاش میکنند یک تشیع و تسنن معتدل را جایگزین اسلام ناب کنند؛ خط تحجر و واپسگرایی و تعصب بیمنطق که نماد آن را در حرکت گروههایی مانند داعش ملاحظه میکنیم که در مقابل آن یک تجددگرایی وابسته نیز مشاهده میشود که این دو جبهه مقابل اسلام ناب با هم پیوندهایی دارد و در واقع هر دو شاخه اسلام آمریکایی هستند.
وی گفت: آمریکاییها از اسلام عربستان و اسلام ترکیه ناراحت نیستند به خاطر اینکه آنها هر دو اساساً با اسلام ناب محمدی (ص) فاصله مبنایی و فکری عمیق دارند؛ آن اسلامی که آمریکا از آن ناراحت است و سرمایهگذاری فکری و فرهنگی برای آن دارد اسلام ناب است. اینکه امروز 200 شبکه فارسیزبان برای مردم ما برنامهسازی و تلاش میکند در واقع میخواهند اسلام ناب و اسلام انقلابی را مشوح کند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: اسلام ناب محمدی (ص) یک اسلام فطری و عقلانی است و جز راهبرد عقلانی، فکری و اشاعه مبانی فکری، راهکار دیگری وجود ندارد. باید تلاشهای فکری را توسعه و تعمیق دهیم و تجربه لبنان در این زمینه تجربه موفقی است.
وی اظهار داشت: جبهه انقلاب به بلوغ فکری رسیده است نه از سر تعصب و انگیزههای سیاسی بلکه به عنوان یک موضع فکری دیدگاههای امام و انقلاب را مطرح میکند. همچنین دیدگاهها و اندیشههای رهبری به عنوان عالم مجاهد در جامعه اسلام ریشه در عقبه اندیشه ناب پیامبر اکرم (ص) و حضرت امام (ره) دارد.
ذوعلم ادامه داد: اندیشه انقلاب اسلامی باید امتداد پیدا کند و نباید فقط درصدد فهم و تکرار بیانات امام خامنهای باشیم. باید ببینیم رویکرد و مقاصد ایشان چیست و همان را پیگیری کنیم که این همان امتداد اندیشهها در عرصههای مختلف است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: ما در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به هماندیشیهای درونی خودمان و به گفتوگوی عمیق و جدی بر اساس منطق اسلام و بر اساس تبیین و چارچوبی که اسلام و رهبری مطرح میکنند نیازمندیم تا خودمان به یک اندیشهورزی نائل شویم.
وی ادامه داد: ما امروز به فهم دقیق و درست اندیشه انقلاب اسلامی نیاز داریم البته با دو منبع بیانات و دیدگاههای امام خمینی و امام خامنهای. هر چند مخاطبان ما گوناگون هستند و ادبیات، قالبها و ابزارهای ما نیز باید گوناگون باشد که محوریترین مخاطب ما باید نخبگان باشد و گفتوگوی با نخبگان را بر سر مبانی فکری انقلاب اسلامی گسترش دهیم.
ذوعلم گفت: همچنین ما باید کلید واژهها و عرصههایی که در بیانات امام و رهبری میشنویم و میخوانیم را باید مورد توجه قرار داد چرا که ممکن است گاهی در گفتمان انقلاب اسلامی دچار سلیقهای شده باشیم لذا باید با یک روش علمی و جامع بدون پیشداوری و تحمیل نظریههای خودمان دیدگاههای امام و رهبری را مورد توجه قرار دهیم.