به گزارش سرویس استانهای حلقه وصل، کارگاه اموزشی روایت در مستند ارشیوی با حضور مهدی نقویان مستندساز در اصفهان برگزار شد.
در ابتدای این برنامه مستند «برادران» ساخته نقویان که در جشنواره عمار موفقیت های بسیاری را کسب کرده است به نمایش درآمد.
بعد از نمایش این مستند مهدی نقویان به بیان تجربیات خود در زمینه مستند سازی پرداخت و گفت: این کارگاه اموزشی در واقع یک نوع انتقال تجربه است و من خود را در مقام استادی جهت تدریس و اموزش نمی بینم.
وی ادامه داد: اواخر دهه 70 در انجمن سینمای جوان وارد شدم و بعد از کنکور و قبولی در دانشگاه صداو سیما در رشته کارگردانی فارغ التحصیل شدم و در آن مدت در مؤسسه روایت فتح مشغول فعالیت شدم و اولین کار مستندم را با عنوان زخم تازه ساختم.
نقویان اضافه کرد: علاقه شخصی من کارهای داستانی بود اما زمانی که وارد این کارشدم به تدریج علاقه به مستندسازی در من شکل گرفت و این کار را ادامه دادم.
کارگردان مستند برادران در ادامه به روند ساخت مستند آرشیوی اشاره کرد و افزود: بیشتر جنس کارهای مستند من آرشیوی است. وقتی این کار استمرار داشت فیلم سازی با آرشیو کم کم برای دیگران این سؤال پیش آمد که چطور آرشیو می تواند جذاب باشد؟ اینکه چطور به یک روایت جذاب برسیم و مخاطب را جذب کنیم.
خواند رمان و دیدن فیلم
وی تصریح کرد: من در دوران کودکی و نوجوانی کتاب به ویژه رمان زیاد مطالعه می کردم علاقه به داستان در دوران دبیرستان در من به اوج رسید و در واقع مزیت رمان این است که باید آنچه را که می خوانی برای خود تخیل کنی و این متفاوت است با دیدن فیلم و مستند البته دیدن این ها نیز خالی از لطف نیست و کمک می کند.
نقویان خاطر نشان کرد: به هر حال کار آرشیوی سخت است به این جهت که شما یکسری تصاویر داری که حالا باید آن ها را بتوانی روایت کنی به گونه ای که جذاب باشد خب معمولا تصاویر آرشیوی بسیار دیده شده و این سختی دیگری ست که باید رفع شود و به دنبال تصاویری باشید که کمتر دیده شده و یا اصلا دیده نشده است.
اهمیت روایت ابتدا و انتهای مستند
وی بیان داشت: به عقیده من باید ابتدا فیلم درست روایت شود یعنی ورود به کار بسیار مهم است، همچنین پایان کار باید جذاب باشد و در هر دو برای مخاطب سؤالی ایجاد کند تا مخاطب جذب کار شود.
این مستندساز ادامه داد: خلاقیت در نوع روایت حائز اهمیت است من در خصوص این مستند برادران خبری را در یک روزنامه خواندم و سؤالاتی در ذهنم ایجاد شد که موجب شد به دنبال ساخت این مستند بروم.
انجام تحقیق
نقویان گام نخست در شروع تمام کارها را تحقیق عنوان کرد و گفت: مرحله اول تحقیق است باید این کار را جدی بگیرید و به آرشیو اکتفا نکنید تا داستان شما جذاب شود در واقع با این کار شاخه های فرعی و ایده برای شما زیاد می شود و دست شما برای روایت کردن باز است.
وی ادامه داد: مرحله بعد نویسندگی و شیوه روایت است اینکه با حجم زیادی از اطلاعات مواجه هستیم حال باید چه کنیم چطور به آن ها بپردازیم کدامشان را حذف کنیم و از کدام بخش استفاده کنیم خب در این مرحله یک نویسنده می تواند کمک کننده باشد و هم دقت کردن به شیوه روایتی فیلم ها و داستان های خوب.
انتخاب صدای مناسب
نقویان در پایان خاطر نشان کرد: نکته اخر هم توجه به راوی است نباید عجله کرد من معتقدم که باید تمام مراحل طی شود ، روایت انجام شود و بعد به دنبال راوی برای مستند بود تا صدایی که انتخاب می کنیم مناسب با ان موضوع باشد چراکه صدای نامناسب می تواند به روایت صدمه بزند.
در پایان جلسه نیز مستندسازان حاضر در جلسه به بیان سؤالات و اظهار نظرهای خود پرداختند.
یادآور می شود، کارگاه اموزشی روایت در مستند آرشیوی به همت مجمع فیلمسازان انقلاب اسلامی اصفهان، کمیته فرهنگ رسانه و جشنواره عمار برگزار شد.