ابد و یک روز منهای سعید روستایی

نگاهی به تازه ترین ساخته سعید روستایی ، متری شش و نیم؛
ارسال زمان بندی شده: 
شنبه, 17 فروردين, 1398 - 09:30
بهترین فیلم از نگاه تماشاگران سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نخستین اکران عمومی خود را در نوروز ۹۸ در حال اجرا دارد ، تازه ترین فیلم کارگردان اثر ممتاز ابد و یک روز همچون اثر پیشین وی داستان و طرح مسئله ای اجتماعی دارد و در مسیر داستان فیلم قبلی باز هم اعتیاد و مواد مخدر را اصلی ترین بخش و هدف خود از داستان پردازی قرار داده است.

سرویس حاشیه نگاری _ حسن قنبری: بهترین فیلم از نگاه تماشاگران سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نخستین اکران عمومی خود را در نوروز ۹۸ در حال اجرا دارد ، تازه ترین فیلم کارگردان اثر ممتاز ابد و یک روز همچون اثر پیشین وی داستان و طرح مسئله ای اجتماعی دارد و در مسیر داستان فیلم قبلی باز هم اعتیاد و مواد مخدر را اصلی ترین بخش و هدف خود از داستان پردازی قرار داده است.

متری شش و نیم را باید فیلم فیلمنامه و بازیگری دانست ، فیلمنامه ای که روستایی خودش همچون اثر پیشین آن را نگاشته است و مسئله و بحران قصه را این بار در بستر یک داستان پلیسی روایت می کند ، فیلمنامه متری شش و نیم را می توان به دو بخش مجزا تقسیم کرد نخست بخشی که با محوریت پلیس روایت می شود و بخش دوم را باید چالش زندگی متهم و توزیع کننده اصلی مواد دانست. نیمه نخست فیلمنامه متری شش و نیم خود به تنهایی به سه بخش متفاوت تقسیم می شود ، یک سوم آغازین که بسیار جذاب ، گیرا و اکتیو است ، شخصیت پردازی می کند و صمد را در کاراکتر یک پلیس تقریبا خشن و آشفته از مدت ها جستجوی بی نتیجه به مخاطب معرفی می کند و همزمان نیز کدهایی از نقش مقابل او که منفی و گناهکار است ابراز و اعلام می کند ، در این بخش از فیلمنامه سکانس آغازین جذاب فیلم قرار داده داده شده است که مخاطب را در همان بدو نمایش فیلم مبهوت صحنه مرگ و موسیقی زنده این تعقیب و گریز می کند ، اما اوج یک سوم آغازین فیلم و فیلمنامه تلخی شدید آن در سکانس دستگیری زن و شوهر متهم و شناسایی آن ها با سگ های مواد یاب است ، سکانسی که ریشه تلخ و سیاهی دارد و روستایی در خلق و نمایش آن موفق عمل کرده است. اما یک سوم میانی فیلمنامه پلیس محور روستایی پس از دستگیری ناصر (نوید محمدزاده) آغاز می شود ، لو رفتن ناصر اصلا جذاب نیست ، قصه ریشه دار محکمی ندارد و به تلافی شبیه نیست اما اجرای فوق العاده ای از بازی همیشه خوب پری‌ناز ایزدیار را داراست ، یک سوم میانی ، سکانس های وحشتناک و تلخی در بازداشتگاه دارد که پوشش و کادربندی این حجم از کاراکتر واقعا یک شاهکار تصویری را خلق کرده است اما به شدت تکرارها تکرار می شوند و کمی هم خسته کننده و طولانی و بدون نتیجه ادامه می یابند. نقطه اوج فیلمنامه متری شش و نیم سعید روستایی یک سوم پایانی بخش پلیس محور آن است و تقریبا از لحظه کلنجار و درگیری های لفظی صمد و همکارانش در ستاد مبارزه با مواد مخدر آغاز می شود و به یک موتیف فوق العاده حرفه ای و زیرکانه شخصیت پردازی شده در قصه می رسد که آن را می توان سکانس تلافی میان پلیس ها دانست ، اما این بخش فیلمنامه به همان قدرتمندی آغاز پیش نمی رود و ناگهان قصه سقوط کامل می کند آن هم به گونه ای که نمایش و حضورش در تمام فیلم بی دلیل و نتیجه آغاز و پایان رها می شود ، شاید این شکست قصه و ضعف را ناشی از ترس از پرداختن به خطوط قرمز در فیلمنامه نویس دانست و یا شاید همان ممیزی ها و حواشی جنجالی اختتامیه جشنواره فیلم فجر اما هر آنچه هست به وضوح مشخص است که روستایی در تعریف و بیان قصه اش ناتوان مانده است و کلنجار تلافی دوستانه دو پلیس با هم صورت خوب نمایشی برای نیروهای نظامی کشور نداشته است.

نیمه دوم فیلم و فیلمنامه با افزوده شدن حضور نوید محمدزاده به قصه از درام بیشتری برخوردار می شود و روستایی گاهی اوقات قصه اش را حتی تراژدی محور می کند ، این نیمه بیشتر از آنکه فیلمنامه محور باشد بر قدرت بازیگری نوید محمدزاده بعنوان یک فوق ستاره در سینمای ایران تکیه دارد و زوایای جذابی از شخصیت ناصر را در بیان و نمایش تصویری به رخ می کشد و نوید محمدزاده هم چون گذشته با قدرت پرسوناژ خود را خلق و با هیجان بسیار به تصویر می کشد.

متری شش و نیم درخشان ترین حضور پیمان معادی بعنوان بازیگر است ، صمد با بازی معادی دقیقا همان پلیس درون فیلمنامه است بدون ذره ای اغراق و نمایشی مطلوب با بیشترین نزدیکی به پلیس کشور که خود را در سه سکانس دستگیری زن و شوهر متهم ، درگیری لفظی با همکارش و درگیری و کلنجار درون خودروی حمل متهم با ناصر در بهترین شرایط به نمایش می کشد ، اما سکانس های دادگاه او دقیقا تکرار لحظات جدایی نادر از سیمین هستند.

نوید محمدزاده مثل همیشه عالی است و اوج این نمایش جذاب مواجه او با خانواده اش حین ملاقات در زندان و همچنین گفتگوی او با وکیلش و ناامیدی محض اوست ، محمدزاده اجرای درخشان تری از معادی در دادگاه دارد و خود را به فراتر از اجرایش در ابد و یک روز ارتقاء داده است.

سعید روستایی این بار و در متری شش و نیم ، کارگردانی درخشانی چون گذشته نداشته است و منهای میزانسن های دقیقش در سکانس های پر بازیگر لحظات و پلان های اضافی بدون تاثیر متعددی در فیلمش دارد و این تعدد، مخاطب را سردرگم و کمی دلزده نیز می کند ، اما نقطه قوت ذکر شده تلاش او نمود بیشتری در کل فیلم داراست و وجه جذاب فیلم را تحت تاثیر خود قرار داده است.

یکی دیگر از نقاط متوسط و ناامید کننده متری شش و نیم در فیلمبرداری آن به چشم می خورد ، تصاویری با ساختار کلاسیک از هومن بهمنش اما همراه با حرکات متعدد و پرتکرار پن و دالی و دالی اوت دوربین او که فقط مخاطب را در سکانس های بازداشتگاه و پلان های خارجی بی دلیل و پیوسته سردرگم می کند و درخشش آثار گذشته بهمنش را همراه خود ندارند.

در پایان باید به این موضوع اشاره کرد که تقریبا حجم بسیاری از آثار اجتماعی سینمای ایران فقط و فقط طرح مسئله می کنند و خبری از حل ، تحلیل و بیان راه حل مناسب در آن ها نیست ، مغزهای کوچک زنگ زده ، هت‌تریک ، عرق سرد ، جان دار ، درخونگاه و متری و شش و نیم و.... تقریبا نمونه هایی از این طرز تفکر و نگاه در سینمای ایران هستند که برخلاف جذابیت بیان قصه خود نتیجه گیری مناسبی ندارند و متاسفانه برخی نیز دچار اپیدمی پایان باز می شوند و مخاطب را دلزده رها می کنند.

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال حلقه وصل در تلگرام شوید.
برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال حلقه وصل در ایتا شوید.
برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال حلقه وصل در سروش شوید.
برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال حلقه وصل در بله شوید.
برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال حلقه وصل در ای گپ شوید.

درج نظر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.